Om Nooit Te Vergeten

Om Nooit Te Vergeten is een livestream die het verhaal van Stichting Ambulance Wens verteld. In deze half uur durende livestream wordt er een kijkje achter de schermen gegeven.

Case

Er zijn nog teveel patiënten die overlijden zonder dat ze echt alles hebben kunnen afsluiten. Eén van die oorzaken is het onvermogen bepaalde wensen te realiseren doordat de patiënt niet langer mobiel is en andere bestaande voorzieningen hiertoe tekort schieten. Stiching Ambulance Wens is opgezet om mensen te helpen die afhankelijk zijn van ambulancevervoer.

Voorbeelden van wat Stiching Ambulance Wens voor mensen met een levensbedreigende ziekte en een korte levensverwachting zou kunnen betekenen, zijn bijvoorbeeld een bezoek aan het strand, een bezoek aan een naaste die zelf ook niet meer mobiel is of een bezoek aan een bepaalde plaats waar de patiënt bijzondere herinneringen aan heeft.

In samenwerking met Stichting Ambulance Wens Nederlands organiseerden 14 studenten om 15:00 op 13 januari 2017 een livestream. In deze half uur durende livestream worden bijzondere verhalen verteld, wordt er een kijkje achter de schermen gegeven en eindigt de livestream met een muzikale verrassing.

Tijdens deze livestream heb ik de rol als Art Director vervult. Ik ben verantwoordelijk voor de huisstijl en alle creatieve uitingen die gemaakt zijn. Denk hierbij aan de website, posters, flyers, stickers, animaties en social media posts. Hierbij had ik de leiding over 13 studenten.

Project

Om Nooit Te Vergeten

Opdrachtgever

Stiching Ambulance Wens

Rol

Art Director (verantwoordelijk voor huisstijl, animaties & website)

Huisstijl

Als Art Director heb ik een huisstijl in het begin van het project opgezet die het gehele project gebruikt kan worden in alle verschillende uitingen zoals de website, animaties, posters en alle losse elementen. Het was belangrijk dat kijkers de livestream in verband konden brengen met Stichting Ambulance Wens, hiervoor is er gekozen om een aantal huisstijl elementen van Stichting Ambulance Wens te gebruiken zoals de vlinder en de gebruikte fonts. Verder zijn de kleuren ook in overeenkomst met de stichting, er is gekozen voor een gradiënt om de livestream een moderne en frisse uitstraling te geven.

Animatie

In de livestream zitten 3 animaties verwerkt. Ik was eindverantwoordelijk voor de animaties en moest ervoor zorgen dat de animaties die in 3 verschillende groepen gemaakt werden ook uiteindelijk dezelfde look & feel kregen. Door de niveauverschillen in de groep was het belangrijk de lat niet te hoog te leggen en een realistische stijl neer te zetten.

Na de oplevering van de 3 animaties bleek dat er toch een aantal verschillen in zaten die niet tijdens de projectfase voorkomen hadden kunnen worden. Hierdoor heb ik in de laatste week voor de livestream nog een hoop aanpassingen gedaan aan de motion graphics. Animaties easen, kleuren omzetten van CMYK naar RGB, kleuren aanpassen die niet in het kleurenpalet voorkwamen, overgangen soepeler maken, illustraties finetunen, etc. Hierdoor was de look & feel van de livestream een stuk professioneler en werd de livestream beter ontvangen.

Art Direction

In een groep van 14 studenten zullen er altijd mensen nodig zijn die de knopen doorhakken. Als Art Director was ik verantwoordelijk voor de huisstijl van de livestream. Hierbij was ik betrokken vanaf de eerste versie van het logo tot en met de uiteindelijk set van de livestream.

Webdesign

Voor de Om Nooit Te Vergeten livestream is een website opgezet om uit te leggen wie we zijn en wat wij gaan doen. Ik heb gekozen voor een one page, hierdoor blijft de website overzichtelijk voor de gebruiker. Daarnaast heb ik teamfoto’s gemaakt omdat wij het belangrijk vonden dat de kijkers weten wie er achter de camera’s staan. De website is binnen één dag gebouwd in WordPress, hierdoor is het mogelijk voor het hele team om zelf aanpassingen te doen en de website up to date te houden.

Hoe is de livestream ontvangen?

De livestream is door Stichting Ambulance Wens erg goed ontvangen. In totaal keken er 350 mensen mee via YouTube. Via Facebook hebben wij 72.000 mensen bereikt met onze posts en in een periode van 8 weken bijna 700 likes op onze pagina behaald 🎉

350

Kijkers

72832

Mensen bereikt

652

Facebook likes